Strona główna
Prawo
Tutaj jesteś

Przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu – co grozi kierowcy?

Prawo Data publikacji - 2 października, 2024 Autor - Redakcja obserwatoriumdemokracji.pl
Przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu – co grozi kierowcy?


Przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu to problem, z którym mogą spotkać się kierowcy ciężarówek oraz innych pojazdów nienormatywnych. W Polsce przepisy dotyczące wymiarów pojazdów oraz ich masy są ściśle regulowane, a za ich naruszenie grożą poważne konsekwencje. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym zmianom w prawie, rodzajom zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych, a także karom, które mogą zostać nałożone na kierowców. Dowiesz się również, jakie uprawnienia mają organy kontrolne oraz jak można odwołać się od decyzji o nałożeniu kary.

Zmiany w przepisach drogowych od 2021 roku

13 marca 2021 r. w życie weszły istotne zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz ustawie prawo o ruchu drogowym. Zmiany te dotyczą m.in. rodzajów zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych i wysokości kar za przekroczenie wymiarów, masy lub nacisków osi. Nowe przepisy mają na celu lepsze regulowanie ruchu pojazdów, które przekraczają standardowe wymiary i masy, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drogach oraz stan infrastruktury drogowej.

Od 13 marca 2021 roku zmieniła się również wysokość kar pieniężnych za przejazd pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia. Nowe regulacje przewidują możliwość nałożenia trzech kar za jedno naruszenie: z ustawy prawo o ruchu drogowym, ustawy o transporcie drogowym i ustawy o drogach publicznych. W niektórych przypadkach nałożona zostanie jednak wyłącznie jedna kara na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych.

Rodzaje zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych

Pojazdy nienormatywne to te, które przekraczają dopuszczalne wymiary, masę całkowitą lub naciski osi. Aby móc poruszać się po drogach publicznych, kierowcy takich pojazdów muszą uzyskać odpowiednie zezwolenie. Istnieje kilka rodzajów zezwoleń, które różnią się w zależności od parametrów pojazdu oraz rodzaju przewożonego ładunku. Przykładowo, zezwolenia mogą być wydawane na przejazd jednorazowy, czasowy lub na stałe.

Każdy rodzaj zezwolenia wiąże się z określonymi warunkami, które muszą być spełnione przez przewoźnika. Na przykład, jeśli pojazd przekracza dopuszczalne wymiary, może być wymagane pilotowanie pojazdu, co wiąże się z dodatkowymi sankcjami. Warto również pamiętać, że zezwolenia są wydawane przez różne organy administracji, w zależności od rodzaju drogi, po której ma poruszać się pojazd.

Kary za przekroczenie wymiarów – co warto wiedzieć?

Przekroczenie dopuszczalnych wymiarów pojazdu może skutkować nałożeniem wysokich kar pieniężnych. Od 1 marca 2022 r. kary za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej i wymiarów pojazdu mogą być nałożone również na pojazdy o masie powyżej 2,5 t do 3,5 t. Przewoźnik kierujący pojazdem powyżej 12 t, który przekroczył dopuszczalną masę całkowitą o co najmniej 20%, może liczyć się z maksymalną karą 25 tys. zł.

Kara za naruszenie normatywnych wymiarów pojazdu, takich jak szerokość i długość, może zwiększyć się nawet do 30 tys. zł. Warto zwrócić uwagę, że w trakcie jednej kontroli mogą być sporządzone dwa protokoły, co prowadzi do dwóch postępowań i dwóch decyzji o nałożeniu kar. Przepisy budzą wątpliwości z powodu podwójnego karania za ten sam czyn, co jest sprzeczne z zasadą proporcjonalności.

Uprawnienia organów kontrolnych – nowe regulacje

Zmiany w przepisach wprowadziły również nowe uprawnienia dla organów kontrolnych. Strażnicy gminni (miejscy) zyskali uprawnienia do kontroli przestrzegania zakazów i dopuszczalnego nacisku osi napędowej. Decyzję o nałożeniu kary pieniężnej wydaje komendant straży gminnej (miejskiej) z upoważnienia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie art. 140aa ust 3b w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który precyzuje zakres uprawnień organów kontrolnych. Główny Inspektor Transportu Drogowego uważa, że sankcje nie są tożsame, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał to za sprzeczne z prawem. Warto zatem być świadomym, jakie organy mają prawo do przeprowadzania kontroli i jakie kary mogą nałożyć.

Odwołania od decyzji o nałożeniu kar – procedury i możliwości

Jeśli kierowca lub przewoźnik nie zgadza się z decyzją o nałożeniu kary, ma prawo do odwołania. Od decyzji komendanta straży gminnej (miejskiej) przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Procedura odwoławcza może być skomplikowana, dlatego warto skorzystać z pomocy prawnika specjalizującego się w prawie drogowym.

Odwołanie od decyzji powinno zawierać wszelkie argumenty, które mogą przemawiać na korzyść kierowcy lub przewoźnika. Warto zwrócić uwagę na wszelkie nieprawidłowości w procedurze kontrolnej oraz na zgodność nałożonej kary z obowiązującymi przepisami. Złożenie odwołania nie wstrzymuje jednak wykonania decyzji, dlatego konieczne może być wniesienie dodatkowego wniosku o wstrzymanie wykonania kary.

Przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu to poważne naruszenie przepisów, które może skutkować wysokimi karami. Zmiany w przepisach od 2021 roku wprowadziły nowe regulacje dotyczące zezwoleń, kar oraz uprawnień organów kontrolnych. Warto być świadomym obowiązujących przepisów i procedur odwoławczych, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Pamiętaj, że przestrzeganie przepisów drogowych to nie tylko obowiązek, ale także troska o bezpieczeństwo na drogach.

Redakcja obserwatoriumdemokracji.pl

Redakcja Obserwatorium Demokracji to zespół doświadczonych dziennikarzy, analityków i ekspertów z różnych dziedzin, którzy z pasją i zaangażowaniem dostarczają rzetelne informacje oraz fachowe analizy. Nasi redaktorzy posiadają bogate doświadczenie w obszarach biznesu, marketingu, finansów i prawa, co pozwala na tworzenie treści o wysokiej wartości merytorycznej.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?