Ustawa o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym

Pobierz tekst ustawy

  • Wniosek
    Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności ustawy z Konstytucją
    Część z przepisów ustawy jest niezgodna z Konstytucją.
  • Stanowisko
    Uchwała Nr 16 Krajowego Zjazdu Adwokatury
    Permanentny proces zmian ustawowej regulacji zasad działania Trybunału Konstytucyjnego pozostaje w sprzeczności z ustrojowymi fundamentami Rzeczypospolitej, godzi w zasady tworzenia prawa, jego stabilność, a w konsekwencji skutkuje dysfunkcjonalnością filarów demokratycznego państwa prawnego. Sprzeciw budzi także pospieszne stanowienie ukierunkowanego na osiągnięcie doraźnych celów politycznych prawa.

    Pełen tekst stanowisk poniżej.
  • Stanowisko
    Uchwała nr 171/XII/2016 Rady Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
    Rada Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego stwierdza, że podejmowanie działań paraliżujących Trybunał Konstytucyjny jest niedopuszczalne i prowadzi do zaburzenia ładu prawnego, którego fundamentem jest Konstytucja RP, na czele z zasadami jej prymatu i bezpośredniego stosowania.
  • Apel
    Apel Prezesa Trybunału Konstytucyjnego do Prezydenta o niepodpisywanie ustawy
    Ustawa ta zawiera wiele przepisów niezgodnych z Konstytucją i ostatecznie paraliżujących Trybunał Konstytucyjny.

    Pozwalam sobie wystąpić z apelem do Prezydenta Rzeczypospolitej, aby jako strażnik przestrzegania Konstytucji (art. 126 Konstytucji) wstrzymał się z podpisaniem wymienionej ustawy i poddał ją konsultacjom albo skierował ją do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania jej zgodności z Konstytucją.

    Pełen tekst apelu poniżej.
  • Opinia
    Opinia Krajowej Rady Sądownictwa
    Należy zauważyć, że w ciągu roku, który upłynął od inauguracji VIII kadencji Sejmu, uchwalono już cztery ustawy dotyczące organizacji i postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.

    Nie jest przy tym wiadome, czy projekt ten jest „docelowym” w zakresie sposobu regulacji organizacji i postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym – nie tylko z uwagi na znikomą trwałość regulacji przyjmowanych w tym zakresie w ostatnim roku, ale również ze względu na sposób sformułowania projektowanych przepisów.

    Pełen tekst opinii poniżej.