Projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Pobierz tekst projektu

Projekt przewiduje powstanie nowej instytucji – Narodowego Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, która będzie instytucją właściwą w sprawach wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz pożytku publicznego i wolontariatu, w tym koordynowania i organizowania współpracy organów administracji publicznej i podmiotów działających w sferze pożytku publicznego.

Projekt wprowadza nowy tryb konkursowy, w którym wnioski organizacji będą oceniane przez ekspertów wybranych przez Prezesa Narodowego Centrum (rozdział IV projektu).

  • Komunikat
    Raport z konsultacji projektu ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
  • Stanowisko
    Stanowisko Towarzystwa Przyrodniczego Ziemi Oleśnickiej
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Zespołu Branżowego ds. Zdrowia, Pomocy Społecznej, Ekologii oraz Turystyki i Krajoznawstwa w Gliwicach
    Projekt ustawy o Narodowym Centrum jest propozycją zaprzeczającą rozwojowi takiego społeczeństwa i propozycją przejęcia całkowicie kontroli nad inicjatywami obywatelskimi przez władzę czysto polityczną.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Szczecińskiej Fundacji Talent Promocja Postę
    Z powodu braku precyzji zapisów projektowana Ustawa w dużej mierze stwarza ryzyko pogorszenia standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Ziemia Aktywnych
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Wspierania Organizacji Pozarządowych Most
    Narodowe Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (w dalszej części NCRSO) w założeniach ma służyć realizacji programów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego jednak do tej pory nie przyjęto żadnych tego typu programów więc zakładanie obecnie instytucji do ich realizacji wydaje się niegospodarne a przede wszystkim przedwczesne.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno
    Proponowany w projekcie kształt Rady Narodowego Centrum oznacza upolitycznienie III sektora i polityczny charakter Centrum.

    Pełen tekst stanowiska poniżej

  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia na Rzecz Integracji TRIANON PL
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych Tłok
    Należy uszczegółowić zapis, w jakich sytuacjach prezes NC może zarządzić okresową kontrolę/wstrzymanie finansowania projektu - w celu zapewnienia przejrzystości postępowania.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Grupa Inicjatywna Baranówko
    Jako stowarzyszenie reprezentujące małe organizacje uważamy, że skład Rady Narodowego Centrum powinien być ponownie przedyskutowany.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Uwagi Stowarzyszenia Euro-Concret
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Pomorskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego
    Konkursy ogłaszane przez NCRSO winny mieć formę otwartych konkursów ofert według zasad określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Uwagi Milickiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych.pdf
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności proponowane w projekcie mechanizmy nie zapewniają stosowania zasad efektywności, uczciwej konkurencji i jawności przy rozdzielaniu funduszy.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Uwagi Kujawsko-Pomorskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
    Federacja proponuje ustalenie proporcji 50/50 udziału sektora obywatelskiego w stosunku do reprezentantów administracji w kolegialnych organach Narodowego Centrum.

    Nadrzędnym celem zmian legislacyjnych jest rozwój społeczeństwa obywatelskiego, a jest to możliwe w znaczącym stopniu także przy stosowanym w praktyce partycypacyjnym podejściu także do zarządzania programami, funduszami, przy podejmowaniu merytorycznie istotnych decyzji.
  • Stanowisko
    Uwagi Karkonoskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności projekt mocno zagraża organizacjom pozarządowym poprzez dopuszczenie do realizacji przedsięwzięć społecznych podmiotów komercyjnych lub partii politycznych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Uwagi Konfederacji Inicjatyw Pozarządowych RP
    Konfederacja pozytywnie ocenia kierunek zmiany sektora pozarządowego, którego etapem jest powołanie Narodowego Centrum. Proces ten się dopiero zaczyna i aby przebiegał poprawnie potrzebny jest dialog na jego dalszych etapach.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Naczelnej Organizacji Technicznej (NOT)
    Stowarzyszenie ocenia projekt negatywnie i popiera stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowej wobec niniejszego projektu.
  • Stanowisko
    Stanowisko Stowarzyszenia Jeleniogórska Promenada Bobru
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności proponowane w projekcie mechanizmy nie zapewniają stosowania zasad efektywności, uczciwej konkurencji i jawności przy rozdzielaniu funduszy.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Sedeka
    Fundacja ocenia projekt negatywnie i popiera stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowej wobec niniejszego projektu.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Rodzić po Ludzku
    Fundacja ocenia projekt negatywnie i popiera stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowej wobec niniejszego projektu.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Lokalnych Inicjatyw Społecznych
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Uwagi zebrane podczas konsultacji projektu w Zielonej Górze
    Konsultacje społeczne były przeprowadzone zbyt szybko i w sposób nie wystarczający. Projekt jest niezgodny z zasada pomocniczości, ponieważ zadania NCRSO może realizować niższy szczebel władzy państwowej.

    Pełen tekst z uwagami poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Instytut Badań i Rozwoju Lokalnego
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Opinia Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności projekt ustawy nie rozwiązuje istniejących problemów III sektora.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Zdążyć z Pomocą
    Fundacja popiera krytyczne stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych (OFOP). Wiele propozycji, m.in. tryb konkursowy lub mechanizmy kontrolne, jest na tyle niedookreślone, że pozwalają na dowolną ich interpretacje.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Jagniątków
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności autorytarny styl zarządzania NCRSO to wypaczenie idei współpracy i budowania konsensusu z organizacjami.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Aktywny Senior
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności niepokoi niejasny i nieprecyzyjny zapis projektu nt. możliwości natychmiastowego zerwania umowy realizacji zadania z konkursu NCRSO.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacji Autonomia
    Proponowane w projekcie mechanizmy nie zapewniają jednak stosowania zasad pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności przy rozdzielaniu funduszy. Nie gwarantują także bezpiecznych warunków umowy dla podmiotów otrzymujących dofinansowanie.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Fundacja Eudajmonia
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności niejasne procedury finansowania organizacji przez NCRSO niosą za sobą zagrożenie likwidacji lub zaprzestania prowadzenia działalności
    przez część organizacji.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowski Federacji Polskich Banków Żywności
    Zaproponowany układ liczbowy członków Rady Narodowego Centrum utrzymuje, podkreśla marginalną rolę organizacji pozarządowych nie wzmacnia ich funkcji kontrolnych i eksperckich oraz nie buduje i nie rozwija dialogu obywatelskiego z uwzględnieniem proporcjonalności stron.
  • Stanowisko
    Stanowisko Federacji Małopolskiej Pozarządowej
    Konsultowanie niewielkiego wycinka planowanych reform, bez konsultacji szerszej całości, w sposób uzasadniony
    budzi nasze zdziwienie i niepokój. Na przykład nie są znane szczegółowe założenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, który ma być podstawą programową działania Narodowego Centrum.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Dolnośląskiego Stowarzyszenia Pomocy dzieciom i Młodzieży z MPDz OSTOJA
    Organizacja podpisuje się pod uwagami Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych i negatywnie ocenia projekt. W szczególności projekt bardzo mocno zagraża organizacjom pozarządowym poprzez
    dopuszczenie do realizacji projektów podmiotów komercyjnych lub partii politycznych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
    Projekt ustawy nie rozwiązuje istniejących problemów III sektora. Ponadto zapisy projektu są jzbyt ogólnikowe – co może powodować uznaniowość w ich interpretacji.

    Autorytarny styl zarządzania NCRSO stanowi wypaczenie idei współpracy i budowania konsensusu z organizacjami.Prezes Centrum ma zbyt duży zakres kompetencji i brak wyraźnie wskazanych jego ograniczeń. Nie jest jasne o jakim charakterze rozstrzygnięcia wydaje i czy podlegają one zaskarżeniu oraz w jakim trybie.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Opinia Instytutu Spraw Publicznych
    W uzasadnieniu do ustawy w żaden sposób nie wyjaśniono, w jaki sposób powołanie Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w przedstawionym kształcie ma służyć łatwiejszemu rozwiązaniu zidentyfikowanych problemów sektora.

    Z lektury projektu ustawy wnosić można natomiast, iż
    proponowane rozwiązania będą prowadziły do dodatkowego pogłębienia obserwowanych obecnie problemów.

    Pełen tekst opinii poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Federacji Inicjatyw Oswiatowych
    Federacja pozytywnie opiniuję ideę powołania Narodowego Centrum. Projekt wymaga jednak zmian w zakresie powoływania Prezesa i Rady Narodowego Centrum. Władze Centrum powinny być wybierane w wyborach powszechnych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Caritas Polska
    System oceny wniosków jest nieklarowny. Ponadto rada Narodowego Centrum posiada niewielkie kompetencje a jej skład marginalizuje przedstawicieli NGO. Przepisy projektu budzą wątpliwości co do stosowania przez narodowe Centrum zasad pomocniczości, uczciwej konkurencji, efektywności i jawności.

    Pełen tekst opinii poniżej
  • Stanowisko
    Stanowisko Klubu Jagiellońskiego
    Nie sposób pominąć faktu, że sam tryb prac nad projektem ustawy w tak wrażliwym obszarze pozostawia wiele do życzenia. Szczególnie negatywnie należy ocenić fakt opracowania projektu bez uprzedniego przyjęcia jego założeń przez Radę Ministrów, jak i dopuszczenie do sytuacji, w której obywatele przez ok. trzy tygodnie znali kształt proponowanej regulacji nie na podstawie oficjalnej publikacji na stronach rządowych, lecz jedynie dzięki „przeciekowi” i publikacji jednego z serwisów internetowych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Rady Działalności Pożytku Publicznego
    Rada powinna opiniować projekty ustaw i rozporządzeń, które są efektem rozpatrzonych uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych, przed wysłaniem projektów do Komitetu Stałego Rady Ministrów.

    Rada uważa, że dopiero rzetelna odpowiedź na wszystkie wniesione uwagi, zarówno przez organizacje pozarządowe jaki i związki samorządowe pozwoli na wypracowanie przez Radę Działalności Pożytku Publicznego w pełni merytorycznej opinii o przedłożonym projekcie.
  • Stanowisko
    Stanowisko Łódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego
    Działania NCRSO nie będą poddane skutecznej kontroli społecznej. W projekcie nie przewiduje się żadnych mechanizmów kontrolnych z istotnym udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Zachodniopomorskiego Forum Organizacji Socjalnych ZaFOS
    Projekt ustawy nie proponuje żadnych wymogów w zakresie kompetencji kierowniczych Prezesa Narodowego Centrum, czego skutkiem może być powołanie na to stanowisko osoby bez żadnego doświadczenia w tym zakresie. Prezes Narodowego Centrum powinien przyznawać dotacje w trybie określonym zapisami Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a nie w trybie dowolnym (na co pozwala projekt).

    Z powodu braku precyzji zapisów projektowana ustawa w dużej mierze stwarza ryzyko pogorszenia standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Wspólnoty Roboczej Związków Organizacji Socjalnych WRZOS w sprawie projektu ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
    Kontekst i sposób prowadzenia konsultacji społecznych tego projektu może tworzyć klimat niepokojący organizacje, jako próba naruszenia zasad dialogu i regresu wielu rozwiązań wypracowanych w ostatnich kilkunastu latach.

    Istotny niepokój budzi propozycja tworzenia odrębnego trybu zlecania zadań publicznych będącego, co może spowodować utratę transparentności i przejrzystości finansowania zadań publicznych.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Opinia
    Opinia Federacji Inicjatyw Oświatowych
    Proponujemy, aby Prezes i Członkowie Rady Narodowego Centrum byli wybierani w wyborach powszechnych przeprowadzanych poprzez internet spośród osób rekomendowanych przez ogólnopolskie federacje lub co najmniej 10 organizacji lokalnych i powoływani przez Prezesa Rady Ministrów.

    Pełen tekst opinii poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko partnerstwa na rzecz rozwoju współpracy z administracją publiczną w ramach Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego
    Projekt ustawy daje mniejsze gwarancje przestrzegania przywołanych zasad efektywności, uczciwej konkurencji i jawności niż obecnie obowiązujące przepisy. Nowy tryb konkursowy opisany jest bardzo ogólnie. NCRSO będzie miało także prawo przyznawania środków bez konkursu i nie tylko organizacjom pozarządowym ale też np. przedsiębiorcom.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Warszawskiej Rady działalności Pożytku Publicznego
    Enigmatyczna formuła nowego trybu przekazywania środków, bez wskazania szczegółowych rozwiązań i standardów – w tym zasad sprawozdawczości z realizacji zadań – stwarza zagrożenie instrumentalnego i nierównego traktowania organizacji pozarządowych i skrajnie nietransparentnego dystrybuowania środków publicznych.

    Niezrozumiały i niepokojący jest ogólnikowy zapis, iż Prezes NCRSO będzie uprawniony do wstrzymania finansowania jednoosobowo, jeżeli uzna, że środki są wydatkowane niezgodnie z umową.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Opinia
    Opinia Stowarzyszenia Klon/Jawor
    Projekt nie powinien być dalej procedowany. W projekcie proponuje się m.in. wadliwe rozwiązania, niepasujące charakterem do wartości jakie pielęgnuje społeczeństwo obywatelskie. Projekt kreuje nową procedurę konkursową niespełniającą standardów przejrzystości i równości.

    Posługuje się również wieloma zwrotami niedookreślonymi i niezdefiniowanymi. Tak skonstruowany akt prawny rodziłby wiele trudności interpretacyjnych.

    Pełen tekst opinii poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Forum Darczyńców w Polsce
    Szczegółowa analiza projektu prowadzi do konkluzji, że projektowane rozwiązania zamiast ułatwić organizacjom korzysta nie z funduszy publicznych, w rzeczywistości im to utrudnią ze względu na nieprzejrzystość procedur przyznawania dotacji.

    W konsekwencji może to prowadzić do przyznania środków publicznych organizacjom pozarządowym wybranym z innych względów niż kryteria merytoryczne, obniżenia jakości zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe ze środków publicznych oraz wydatkowania środków publicznych nieefektywnie i nieprzejrzyście.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Grupy Zagranica
    Wiele istotnych propozycji (na przykład tryb konkursowy lub mechanizmy kontrolne) jest na tyle niedookreślonych,
    że zezwala na dowolną ich interpretację.

    Grupa Zagranica popiera krytyczne uwagi wobec przedmiotowego projektu przedstawione w załączonym poniżej dokumencie pt. Stanowisko partnerstwa „Dobre prawo dla organizacji pozarządowych” w ramach Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego (do pobrania poniżej).

    Pełen tekst stanowiska poniżej.
  • Opinia
    Opinia Fundacji dr Bogusława Federa
    Brak jest przejrzystego i właściwego sformułowana kompetencji Rady NCRSO oraz jej funkcji, w tym także tych stanowiących, regulacyjnych oraz nie jasna jest relacja nadzoru wobec Prezesa NCRSO. Tym samym i jej rola w nadzorze i odpowiedzialność jest bardzo mała.

    Pełen tekst opinii poniżej.
  • Opinia
    Opinia Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych (OFOP)
    Proponowane w projekcie mechanizmy nie zapewniają stosowania zasad pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności przy rozdzielaniu środków publicznych dla organizacji pozarządowych. Nie gwarantują także bezpiecznych warunków umowy dla podmiotów otrzymujących dofinansowanie.

    Projekt nie rozwiązuje problemów organizacji pozarządowych a tworzy nowe.

    Pełen tekst opinii poniżej.
  • Stanowisko
    Stanowisko Naczelnej Organizacji Technicznej (NOT)
    NOT popiera stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych oceniające negatywnie projekt o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
  • Stanowisko
    Stanowisko partnerstwa „Dobre prawo dla organizacji pozarządowych” w ramach Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego
    Proponowane rozwiązania nie zapewniają stosowania zasad pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Nie gwarantują także bezpiecznych warunków umowy dla podmiotów otrzymujących dofinansowanie.

    Proponowana treść ustawy nie odpowiada na problemy opisane w uzasadnienia do niej. Ponadto udział strony społecznej w monitorowaniu pracy Narodowego Centrum, jak i w pracach nad samą ustawą jest marginalizowany.

    Pełen tekst stanowiska poniżej.

Zmieniony projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Pobierz tekst projektu

Pobierz tekst uzasadnienia

Projekt ustawy o Narodowym Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych został zmieniony w następującym zakresie:

  • Zwiększono liczbę przedstawicieli organizacji pozarządowych w Radzie Narodowego Centrum z 2 do 5. Po zmianach Rada będzie składać się z 11 osób, w tym 4 przedstawicieli rządu, 1 przedstawiciela Prezydenta, 5 przedstawicieli organizacji pozarządowych powołanych przez Prezesa Rady Ministrów i 1 przedstawiciela jednostek samorządu terytorialnego (art. 9 projektu).
  • Z projektu wykreślono część o odrębnym trybie konkursowym i ekspertach Centrum – obecnie projekt zawiera przepis mówiący o tym, że środki będące w dyspozycji Centrum będą wydatkowane zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 28 projektu).
  • Komunikat
    Raport z konsultacji projektu ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Zmieniony projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego "Instytut Wolności"

Pobierz tekst projektu

Pobierz tekst uzasadnienia

W porównaniu do poprzednich wersji projekt wprowadza Komitet ds. Pożytku Publicznego i przyznaje szerokie uprawnienia dla Przewodniczącego tego Komitetu.

Przewodniczący m.in. będzie powoływał Dyrektora Narodowego Centrum i przyjmował kluczowe dokumenty strategiczne Narodowego Centrum.

  • Apel
    Apel Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych do Rady Ministrów o nieprzyjmowanie projektu tej ustawy
    Wiele organizacji już teraz odbiera obecną sytuację jako bałagan, który odbije się niekorzystnie na prowadzonej przez nie działalności. Obawy wynikają też z informacji, że Fundusz Inicjatyw Obywatelskich czeka przerwa i że po gruntownych zmianach ruszy on dopiero w połowie przyszłego roku.

    Mamy nadzieję, że jeśli Centrum w ogóle powstanie, to po przygotowaniu Narodowej Strategii Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Strategii przedyskutowanej z organizacjami pozarządowymi w szerokiej debacie i prawdziwie partnerskiej atmosferze.

    Wnosimy o nie przyjmowanie projektu ustawy na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 27 czerwca.